Stel jezelf deze 10 vragen voordat je een AdWords bureau inhuurt

1) Ben ik hun grootste klant?

Iemand moet de grootste klant van je bureau zijn. Maar jij liever niet. Zeker met een budget van €5.000 per maand of meer, wil je een bureau dat het gewend is “grote” campagnes te draaien en met ruime budgetten te werken. Niet alleen in de zin van een groot aantal keywords, landingspagina’s, biedingen, advertenties en belangen, maar ook in de zin van complex en veelzijdig: search, display, mobile, shopping, remarketing en noem maar op. Je bureau heeft bij voorkeur meerdere klanten die minimaal op datzelfde niveau of liever nog een treetje hoger acteren.

2) Specialisten?

Het klinkt te simpel voor woorden, maar vraag je bureau gewoon op de man af waar ze het meeste geld mee verdienen. Je (potentieel) ideale bureau heeft een eenduidig antwoord: AdWords managment. Dat mag hooguit aangevuld worden met zijstapjes in andere SEA-stromen (FB, LinkedIn, misschien RTB), maar daar moet het bij blijven. Als je bureau ook sites bouwt, logo’s ontwerpt of SEO doet (hoe goed ook) wees dan op je hoede. Je wilt dat je budget in handen is van een expert met 100% focus op AdWords en SEA.

3) Wat rapporteren ze? En wanneer?

Kliks kosten geld. Dat is niet erg, als ze maar meer opleveren dan ze kosten. Wat je nodig hebt is een bureau met een ware obsessie voor het vinden van gedrags- en klikpatronen. Een bureau dat de juiste tools hanteert en weet wat ze moeten rapporteren. En nu we het toch over rapportages hebben: wanneer rapporteren ze? Als de zon schijnt? Of ook als het regent en het dak blijkt te lekken…?

4) Welke succes-indicatoren gebruiken ze?

Als het bureau het vooral heeft over het aantal impressies, kliks, advertentiepositie en CTR, dan hoef je (wat mij betreft) niet eens te zwaaien als je hard wegrent. Waar ze je over moeten bijpraten zijn zaken als winst, conversie, ROI, volume en de kosten per actie, lead of verkoop.

5) Wat willen ze van je weten?

Dit is ‘what seperates the boys from the men’. Een goed bureau wil exact weten wat de mogelijkheden zijn met je budget. Wat mag een lead of een sale kosten? Wat gebeurt met een conversie? Zijn je landingspagina’s getest? En nog veel meer. Als zij niet net zoveel vragen voor jou hebben als jij voor hen, vraag dan naar de uitgang.

6) Wat voor accountmanagementsysteem gebruiken ze?

Je krijgt mogelijk geen exact antwoord op deze vraag. Niet elk bureau deelt in de ‘verlovingsfase’ al haar geheimen. Als ze maar een systeem hebben… Geen systeem? Of erger nog, geen idee waar je naar vraagt? Op naar de volgende op je longlist…

7) Zijn ze gecertificeerd?

Je nieuwe bureau moet op z’n minst AdWords Certified zijn. Tussen ons gezegd en gezwegen: je krijgt certificaten bij een pak yoghurt, maar als je nieuwe bureau niet eens de moeite nam om die sticker op de deur te mogen plakken, dan zijn ze lui. Geen goed teken.

8) Wie werkt er aan je account?

Zeker bij bureaus met een beetje omvang en klanten in de ‘corporate world’, lopen nogal wat staigaires en juniors in de rondte. Niks mis mee – we moeten allemaal ergens onderop beginnen. Maar maak glasheldere, in beton gegoten afspraken dat deze jongens en meisjes met hun onervaren tengeltjes van je account afblijven.

9) Voel je je op je gemak met het bureau?

Als je een bureau kiest, dan is dat hopelijk voor langere tijd. Werken moet ook een beetje leuk zijn. Kies daarom een bureau waar je je direct op je gemak voelt. Qua omgeving, qua sfeer, qua mensen, qua jargon en ga zo maar door. Volg je instinct. Zorg goed voor je bureau, maar ook voor jezelf.

10 Wie is de eigenaar van het AdWords Account?

Tot het laatst bewaard maar cruciaal. Er zijn bureaus die je AdWords account ‘gijzelen’. Daarmee dekken ze zich in tegen ‘ontslag’. Zorg dat dat je niet overkomt. Hou controle over je eigen account en nodig het bureau uit om er mee te werken, Niet andersom.

Geef een reactie