Hoe werkt AdWords?

Als je dit leest, denk je erover om met AdWords aan de slag te gaan … of je bent zelfs al begonnen.

Dat is (bijna altijd) een goed plan.

Google AdWords is namelijk nog altijd de meest doeltreffende manier om online omzet te genereren.

Je gooit er €1 in en er komt €1,50 uit.

Tenminste… als je weet wat je doet.

Want als je niet weet wat je doet, komt er (bijna altijd) minder uit dan je er ingooit.

De meeste doe-het-zelf AdWords beheerders kunnen wel wat AdWords tips gebruiken.

 

De ene Google AdWords is de andere Google AdWords niet…

Als iemand zegt dat hij/zij ‘aan AdWords’ doet, zegt dat niet zo veel. In de oren van kenners klinkt het zelfs een beetje ‘dommig’…

Het is alsof iemand zegt dat zijn auto een kleur heeft.

Een kleur? Wat voor kleur? Rood? Geel? Wit? Groen?

AdWords? Welke AdWords? Search? Display? Shopping…?

Laten we afspreken dat jij na het lezen van deze pagina die fout niet meer maakt.

Het gaat te ver om elke AdWords-variant hier tot in detail uit de doeken te doen. Maar hieronder wil ik, voordat je een Start Gids download,  toch even de meest belangrijke varianten met je doornemen. Je hoeft niet alle details te weten of te onthouden, maar de grote lijnen moet je wel scherp op je netvlies hebben.

Oh, en voordat we verder gaan: zoals er rode auto’s zijn met een zwart dak, zijn er bijvoorbeeld ook Search campagnes die gecombineerd worden met remarketing.

 

AdWords Search – de oeradwords

AdWords Search is waar het allemaal mee begon. Iedereen kent het. Het zijn die kleine tekst-advertenties boven en onder (en vroeger ook rechts van) de zoekresultaten op een pagina. Als iemand ‘rode sokken’ zoekt (en jij verkoopt die) dan kun je (gratis!) een advertentie op die pagina plaatsen. Pas als iemand op jouw advertentie klikt (en dus naar de rode-sokken-pagina op jouw website wordt gestuurd) betaal je Google een paar centen of een paar euro’s.

AdWords Search is –ik zei het net al – de oeradwords. Miljoenen ondernemers hebben er hun omzet en dus hun bedrijf aan te danken. Ik ook trouwens. Het werkt nog steeds als een tierelier. Maar zo simpel, goedkoop en intuïtief als het was in de beginjaren, is het al lang niet meer. Fouten in de opzet van je campagne kunnen peperduur zijn. En tegelijkertijd kan een goed opgezette campagne ontzettend lucratief zijn.

 

AdWords Shopping

AdWords Shopping is (grof gezegd) het aloude ‘Search’ maar dan voor webshops. In deze variant van AdWords target je de markt aan de hand van een zogenaamde productfeed uit je webwinkel. En in plaats van een tekstadvertentie voor ‘rode sokken’ toont Google een ad met daarin een product-afbeelding, de prijs en meer. Ze verschijnen op verschillende plekken van Google’s zoekresultaten.

Goed nieuws voor ‘ouderwetse’ retailers: tot voor kort was Shopping er alleen voor webshops. Sinds kort kunnen ook ‘brick and mortar’ winkels er in meedraaien.

De basis voor een Shopping Campagne is een productfeed. Vrijwel elke moderne webwinkel heeft iets van een voorraadsysteem als basis voor zo’n feed, dus dat zou geen problemen mogen opleveren. En je kan zelfs al een kleine shopping draaien zonder zo’n automatische feed.

 

AdWords Display Netwerk

Als je een product/dienst hebt waar online niet (of niet genoeg) naar wordt gezocht, dan kan het AdWords Display Netwerk een uitkomst zijn.

Voor AdWords Search en AdWords Shopping geldt dat je advertentie voor rode sokken alleen wordt getoond aan iemand die naar ‘rode sokken’ googlet. Of naar een sterk gelijkende variant van ‘rode sokken’. In elk geval iemand waarvan we redelijkerwijs weten dat hij/zij op zoek is naar ‘rode sokken’.

Bij een Display-campagne werkt het andersom.

Bij een display-campagne toon je je advertentie op allerlei websites. Dat kan bijvoorbeeld Buienradar zijn maar ook Gmail of zelfs De Telegraaf. Je houdt bezoekers je advertentie voor en hoopt ze te verleiden om naar je webshop- of site te gaan. De meesten doen dat niet, een enkeling wel.

AdWords Display is alsof je met een enorm spandoek in de Kalverstraat staat. Er krioelen duizenden passanten langs je heen maar de meeste voorbijgangers negeren je spandoek of zien je in hun haast niet eens staan. Een enkeling stopt en wil meer weten over je product of dienst.

Kijk niet raar op als hooguit 1 op de 5.000 ‘passanten’ op je advertentie klikt…

Dat er weinig op je advertenties wordt geklikt, betekent niet dat het onmogelijk is om ‘Display’ lucratief te krijgen. Maar waar je scherp op moet letten is (om maar even in de beeldspraak te blijven) dat je in de goede straat staat met het juiste spandoek.

Bovendien draait een Display-campagne meestal niet op zich. Het is vaak een combinatie van campagnes in Search en/of Shopping met een campagne in het Display Network.

 

Aan de slag

Als je de Start Gidsen van vandeneersen.nl serieus neemt en de aanwijzingen opvolgt, weet je wél hoe je goed AdWords doet. De Start Gidsen geven je houvast en voorkomen dat je beginnersfouten maakt. Dat is goed nieuws, want in AdWords zijn beginnersfouten peperduur. Met de AdWords tips in de Start Gidsen maak je een goede start.

Doe wat ik zeg en het komt goed. Klinkt een beetje arrogant maar geloof me, ik bedoel het goed. Dan leg je een stevig fundament waarop je succesvolle campagnes kunt bouwt.

Download jouw gids(en) en ga aan de slag!!