AdWords management voor grote en kleine accounts

Tot voor kort had ik een grens. Een AdWords account moest een budget hebben van minstens € 5000 euro per maand.

De reden? Kleinere accounts waren voor mij gewoonweg niet winstgevend. Ze kostten in verhouding te veel tijd.

Sinds kort accepteer ik toch ook de kleinere accounts.

De reden? Puur zakelijk. Ik kan ze nu wel winstgevend behappen. Ik leg zo uit hoe me dat nu lukt.

Ook idealistisch. Die kleine accounts hebben vaak het hardst een goed AdWords expert nodig. Die kan ik nu voor ze zijn.

Grote accounts en nu ook kleine accounts. Hoe is dat mogelijk? Wat is er veranderd?

Het antwoord is automatisering. Dit doe ik met zogenaamde AdWords scripts.

Natuurlijk niet van de strategie en de creativiteit. Dat blijft mensenwerk.

Wat dan wel? Monitoring! Automatisch alles in de gaten houden.

Dat kost een mens tijd, veel tijd, en veel energie.

Nu gebeurt het automatisch … terwijl ik slaap.

Bottom line: Ik heb de monitoring en een aantal standaard taken geautomatiseerd.

’s Nachts checken de AdWords scripts iedere account.

De scripts checken of de account nog goed op de weg zit, binnen de door mij ingestelde grenzen.

’s Ochtends sturen de scripts mij een email, die mij vertelt waar het goed gaat, waar het uitstekend gaat, en waar onmiddellijk ingegrepen moet worden.

Dat scheelt mij zeeën van tijd.

Daarom kan ik nu ook winstgevend kleine AdWords accounts beheren.

Die kleine accounts die het vaak het hardst nodig hebben.

Een AdWords account, zelfs een kleine, is een gecompliceerd ding.

Zelfs de allerkleinste account bestaat al uit meer dan 10 elementen.

1 campagne, 1 advertentiegroep, 1 zoekwoord, 2 advertenties, 1 landingspagina, 1 bedrijfsadres, 1 telefoonnummer, 4 sitelinks en ga zo maar door.

Als je in één element iets wijzigt, dan moet je checken of het totaal nog consistent is.

De meeste elementen hebben ook makkelijk meer dan 10 performance indicatoren, zoals vertoningen, klikken, CTR, kosten, conversies, bounce rate, en ga zo maar door.

Dus bij de allerkleinste account zijn er al meer dan 10×10 = 100 performance indicatoren om in de gaten te houden.

Bij een middelgrote account loopt dat al snel op tot duizenden, en bij een grote account tot tienduizenden data punten.

Ja, ik ben een ‘numbers man’. Ja, ik ben  een ‘geek’, een ‘nerd’. Ja, ik wil cijfervermicelli in mijn soep en lees spreadsheets zoals jij de nieuwste thriller leest. Maar … er is een grens.

Dit schreeuwt om automatisering. Gelukkig houd ik ook van analyseren en automatiseren.

Dus … ik heb al die elementen, instellingen en performance indicatoren geanalyseerd.

Ik ben erin geslaagd ze in 4 groepen in te delen:

  • Verkeer (Traffic) = mensen die de advertentie zien en erop klikken
  • Conversie = mensen die op de website inderdaad doen wat wij graag willen dat ze doen, bijvoorbeeld iets kopen, of lid worden
  • Economie = hoe winstgevend kunnen we dit alles doen
  • Consistentie = de correcte samenhang van alle Google AdWords elementen

In iedere groep meten mijn scripts tientallen indicatoren.

Daarop pas ik het 80/20 principe toe, dat stelt dat 80% van het resultaat veroorzaakt wordt door 20% van de oorzaken.

De scripts vergelijken de scores van vandaag en gisteren. Als één van de scores slechter is dan gisteren, dan sturen de scripts mij een waarschuwing.

Dit alles bespaart me op 2 manier veel tijd:

  • Door de dagelijkse check en eventuele waarschuwing lopen zaken nooit echt uit de hand, en zijn correcties meestal eenvoudig en snel.
  • Daarnaast vertellen de scripts mij ook in detail wat er goed gaat, uitstekend gaat en fout gaat. Dat doen ze voor mij veel sneller en beter dan de standaard AdWords interface. Dat betekent minder zoek- en analyse-werk, en meer tijd voor verbeteringen.

Deze automatisering levert voordelen voor mijn grote klanten, voor mijn toekomstige kleine klanten en voor mij.

Een win-win-win situatie.

Geef een reactie