“Een Google AdWords les van het Wall Street Journal”

In vijf dagen naar succes met Google AdWords
– met Jaap van den Eersten – Dag 3

Wat heeft het Wall Street Journal te maken met Google AdWords?

Plenty!

Om te beginnen adverteert de Wall Street Journal voor nieuwe abonnementen met behulp van Google AdWords.

Maar daar wil ik het niet over hebben vandaag.

Nee, waar ik over praat, is een bekende direct mail van het Wall Street Journal. Eén die miljoenen abonnementen heeft verkocht. Ze hebben jarenlang ieder jaar 30 miljoen exemplaren met de post verzonden.

Deze direct mail begint zo:

Geachte lezer,

Op een mooie late lentemiddag, vijfentwintig jaar geleden, studeerden twee jonge mannen af bij dezelfde universiteit.

Ze leken erg op elkaar, deze twee jonge mannen. Beiden waren beter dan gemiddelde studenten, beiden waren innemend en – zoals jonge studenten zijn – beiden waren vol van ambitieuze dromen voor de toekomst.

Onlangs keerden deze mannen terug naar hun universiteit voor hun vijfentwintigste reünie …

Natuurlijk vertelt de mail dan dat één van de twee super succesvol was omdat hij het Wall Street Journal leest.

Die mail heeft 29 jaar Wall Street Journal abonnementen verkocht. Onveranderd. Dat is juist. Ze hebben die mail 29 jaar lang niet veranderd!

Niet dat mensen het niet hebben geprobeerd. Sinds die mail voor het eerst werd verstuurd hebben top schrijvers geprobeerd om van die mail te winnen.

En niemand slaagde daar in – tot onlangs.

Juist, een copy writer genaamd Mal Decker lukte het. Blijkbaar met een een verhoogde response van maar liefst Twintig Procent!

Meneer Decker zou machtig trots op zichzelf moeten zijn.

Dit is zo belangrijk, omdat de Wall Street Journal nu door de verbeterde prestatie van deze mail 20% meer verkoopt zonder een cent meer uit te geven aan postzegels of drukwerk of zelfs journalisten. Twintig procent meer omzet bij gelijke vaste kosten. Ik kan alleen maar raden, maar dit zou zelfs de winst op het verkopen van de krant kunnen verdubbelen.

De les is duidelijk: bij reclame is je kopij – je woordkeuze – koning.

En wat heeft dit nu te maken met Google AdWords?

Plenty. AdWords is opgezet op een manier die erg lijkt op direct mail. Als je van je bestaande advertentie kan winnen, zoals Mal Decker van de Wall Street Journal mail won, dan gebeurt er iets geweldigs. Je betaalt dan minder voor iedere klik, en je krijgt meer bezoekers op je website.

Hetzelfde geldt zodra bezoekers naar je website komen. Hoe beter tekst, beeld, opmaak en navigatie op je website, hoe meer bezoekers je website converteert naar euros. Je krijgt meer omzet en je hoeft geen cent meer uit te geven aan website verkeer!

Je kan de klikfrequentie van je advertenties met 50% wijzigen door alleen EEN WOORD te wijzigen. En dit is niet ongebruikelijk, niet een toevalstreffer. Het is eigenlijk HEEL NORMAAL. Dat klopt. Eén woord kan zo veel verschil maken. Er bestaan zelfs voorbeelden waarbij het omkeren van de volgorde van twee regels de response met 2000% verhoogde!

Wanneer je die kleine AdWords advertenties schrijft, dan laten kleine scharnieren GROTE deuren draaien!

En je kan nog verder gaan.

Je kan, en moet, advertenties schrijven die relevant zijn voor een zoeker op de plaats waar ie in de zoekcyclus is.

Bijvoorbeeld, iemand die op zoek is naar ‘Koelkasten’ is waarschijnlijk niet in hetzelfde deel van de zoekcyclus als iemand die op zoek is naar ‘Koelkast reviews’ of ‘Welke koelkast is het beste?’

Heb je verschillende advertenties voor verschillende onderdelen van de zoekcyclus? Leid je je bezoekers naar verschillende delen van je website op basis van waar ze in de cyclus zijn?

Doe dit en Google zal je belonen.

De tip voor morgen heet:

De Snelste, Makkelijkste Manier Om Nieuwe Ideeën Te Testen
(En Hoe Niet Failliet Te Gaan Bij Het Lanceren Van Een Nieuw Product)

Spreek je dan!


Jaap van den Eersten

(Bewerking van “A Google AdWords Lesson from the Wall Street Journal”)

Geef een reactie