Hoe weet ik waar mijn advertentie zal verschijnen?

In vijf dagen naar succes met Google AdWords
– met Jaap van den Eersten – Dag 2

De prijs die je biedt is bijna nooit de prijs die je daadwerkelijk betaalt. Je betaalt bijna altijd minder.

Het is een beetje als eBay. Je betaalt 1 cent boven de positie onder je, en niet het maximum dat je biedt.

Maar hoe weet je waar je advertentie zal verschijnen?

Het korte antwoord is … dat weet je niet. Maar hoe beter je bent op 4 belangrijke gebieden, hoe hoger je advertentie zal verschijnen en hoe lager de prijs die je betaalt.

Deze GROTE VIER zijn de criteria die Google gebruikt om die zo heel belangrijke advertentiepositie te bepalen.

Als je op alle 4 geweldig bent, dan stijgt je advertentierang stijgen en zal je concurrenten ver achter je laten.

  1. Verwachte klik-frequentie. Google gebruikt miljoenen en miljoenen historische klikken om je verwachte klik-frequentie te “raden”.  Zaken die hier helpen zijn 2 of meer advertenties per advertentiegroep, en heel veel negatieve zoekwoorden.
  2. Landingspagina-ervaring. Heeft je bestemmingspagina relevante en originele inhoud? Is die gemakkelijk in gebruik en te navigeren? Is die helder over de aard van je bedrijf en hoe jij persoonlijke gegevens van de gebruiker zal gebruiken?
  3. Advertentie relevantie. Ik heb hierover gesproken in de eerste les. Google analyseert de tekst van je advertentie en bepaalt hoe goed deze betrekking heeft op de zoekopdracht. Hiermee voorkomt Google dat bieders met domme advertenties maar met diepe zakken gewoonweg goede zoekresultaten kunnen kopen.
  4. Advertentie extensies. Dit zijn uitbreidingen van je zoekadvertenties. Zij bevatten telefoonnummers, adressen, site links,  high-lights (zoals ‘gratis verzending’), informatie over prijzen, enzovoorts. Google is gek op advertentie extensies en geeft ze een grote invloed op je advertentiepositie. Bovendien zorgen ze dat je advertentie meer ruimte inneemt en dus meer opvalt.

Als je beter bent op alle vier gebieden, dan sta je hoger in de zoekresultaten en betaal je minder om daar te komen, terwijl je concurrenten vertwijfeld achterlaat!

De tip voor morgen heet:

Een Google AdWords les van het Wall Street Journal

Ik spreek je dan.

Jaap van den Eersten

(Bewerking van How Do I Know Where My Ad Will Show Up?)

Geef een reactie