AdWords betalingsmodellen

Er bestaan een flink aantal verschillende betalingsmodellen. Elk met zijn eigen voor- en nadelen. We zetten de meest gebruikte hieronder voor je op een rijtje.

Spoiler alert: wij kiezen in overleg met onze opdrachtgever bijna altijd voor de laatste…

optie 1: % van de advertentiekosten

Je betaalt een X% van je maandbudget als managementfee aan je bureau. Doorgaans schommelt dat tussen de 15% en de 30%. Het is een ‘giftig’ model: het bureau is niet gebaat bij goede resultaten maar wel bij een hoger budget. Hoe meer jij uitgeeft aan AdWords, des te hoger in hun fee. Elke incentive om op de kosten te letten of om niet goed presterende ad-groups uit te zetten (en daarmee het budget te verlagen) ontbreekt.

optie 2: Vergoeding op basis van CPA-resultaat

CPA staat voor “cost per action”. Zo’n ‘action’ is vantevoren gedefinieerd. Het kan een aankoop zijn, maar ook het invullen van een contactformulier of het maken van een kennismakingsafspraak. Je spreekt met je bureau af dat je hen Y betaalt als ze de kosten per actie terugbrengen tot X. Klinkt goed. Maar wat als je bureau duurdere (maar nog steeds winstgevende) campagnes of zoekwoorden de nek om draait? Dan betaal je een hogere management fee terwijl er minder actions gescoord worden. Dat kan nooit de bedoeling zijn…

optie 3: Prestatievergoeding op basis van winst

In dit model gaat het bureau aan de slag om de winst van je bedrijf te verhogen met AdWords. Als beloning krijgt het bureau een % van de winst of de winststijging. Het bureau deelt dus in de groei van je bedrijf. Dat kan voor zowel jou als het bureau een lucratief plan zijn.

Dat dit model niet zo vaak wordt toegepast komt door de ‘haken en ogen’. Wat is winst? Wat is winstgroei? Wie bepaalt en berekent dat? In beginsel staan de meeste bureaus hier wel voor open (ik ook) maar de bottle neck is vaak transparantie, openheid en het maken (en nakomen) van harde afspraken.

optie 4: Vaste vergoeding

Het kan niet eenvoudiger dan dit. Je huurt de kennis van het bureau in tegen een vast bedrag per maand. Dit model is ongecompliceerd en duidelijk voor alle partijen. Het heeft (wat ons betreft) dan ook bijna altijd de voorkeur.

Geef een reactie